ALAMAT

No. 32A, Tingkat 1,
Jalan Jernai 6/21D, Medan Idaman,
53100 Gombak, Kuala Lumpur.

Monday, July 12, 2010

Program Dakwah Bersempena Isra' Mikraj 1431 Hijrah



Pada 28 Rejab 1431 Hijrah, bersamaan 11 Julai 2010 bersamaan hari Ahad yang lalu, Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) menerusi Biro Dakwah Dan Pendidikannnya telah menganjurkan program dan aktiviti dakwah bersempena dengan sambutan Isra’ Mikraj yang jatuh sehari sebelumnya. Program berkenaan telah berlangsung di dewan utama, Kompleks Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB) di Brickfields, Kuala Lumpur. Program berkenaan telah bermula seawal jam 9.45 pagi dan telah berakhir sekitar jam 5.30 petang. Pelbagai acara telah berlangsung bersempena dengan program berkenaan.



Untuk pengetahuan bersama, program dan aktiviti kali ini telah ditaja sepenuhnya oleh May Bank Islamic. Di sini, pihak PERTIS ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak May Bank Islamic di atas kesudian mereka menaja program kali ini. Mudah-mudahan Allah akan menganugerahkan balasan yang sebaik-baiknya kepada pihak berkenaan.



Di sebelah pagi, acara seperti kuiz, mewarna untuk kanak-kanak berusia 9 tahun kebawah, hafazan untuk kanak-kanak yang berusia 10 hingga 12 tahun telah berlangsung.







Untuk acara kuiz, sebanyak 5 kumpulan telah mengambil bahagian. Kumpulan-kumpulan berkenaan ialah GTC 1, GTC 2, PERTIS 1, PERTIS Saudara Kita serta pasukan dari Anak-anak Perak. Setiap kumpulan pula mengandungi 3 peserta. Jurukuiz kali ini ialah Cikgu Wan Mohd Suhaimi dari SKPK Seremban.





Sekitar jam 12.00 tengah hari pula, ceramah mengenai haji pula telah diadakan. Ceramah tersebut telah disampaikan oleh Ustaz Razali dari Ibu Pejabat Tabung Haji Jalan Tun Razak. Beliau telah berkongsi pengalamannya yang luas mengenai ibadah haji.





Selain itu, Ustaz Razali juga tidak keberatan untuk menjawab pelbagai soalan yang telah dikemukakan oleh para hadirin. Berdasarkan soalan-soalan yang telah dikemukakan, minat para hadirin, terutamanya ahli PERTIS terhadap ibadah haji memang tinggi.









Selepas makan tengah hari dan solat zohor pula, diadakan pula ceramah mengenai Isra’ Mikraj yang telah disampaikan oleh Ustaz Yusri Arifin. Ceramah beliau memang menarik dan berguna. Para hadirin juga menunjukkan minat yang mendalam terhadap ceramah yang telah disampaikan oleh Ustaz Yusri.



Setelah tamat ceramah, majlis penutupan rasmi pula telah dilangsungkan. Kali ini, Cikgu Zakaria bin Yahya, selaku Naib Yang Di-Pertua PERTIS telah menyempurnakan majlis penutupan rasmi. Dalam ucapannya, Cikgu Zakaria mengucapkan jutaan terima kasih kepada para hadirin yang telah memberikan sokongan yang cukup baik kepada program kali ini. Katanya lagi, sokongan dan dokongan para ahli dan para hadirin merupakan semangat kepada para pimpinan PERTIS untuk menganjurkan aktiviti yang lebih bermanfaat lagi pada masa-masa yang akan datang.













Setelah itu, berlangsung pula acara penyampaian pelbagai hadiah dan cendera hati kepada para pemenang, para hakim dan juga kepada para petugas yang telah menjayakan majlis pada hari ini.







Di sini, seluruh saf kepimpinan PERTIS ingin mengucapkan jazakumullah khairan kathiran kepada semua pihak yang telah memberikan kerjasama yang cukup baik ke arah menjayakan program di atas.



Terima kasih yang tidak terhingga ditujukan kepada para sukarelawan khususnya daripada Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) yang sentiasa setiasa dan tidak jemu dalam menghulurkann khidmat sukarela. Selain itu, ucapan terima kasih yang juga ditujukan kepada seluruh AJK serta kakitangan PERTIS yang turut sama-sama bekerja keras untuk memastikan kelancaran majlis berkenaan. Terima kasih dan penghargaan juga ditujukan kepada para hadirin yang telah datang beramai-ramai untuk memeriahkan majlis berkenaan. Sesungguhnya kehadiran anda semua yang melebihi 150 orang cukup membuktikan sokongan dan dokongan padu kalian terhadap persatuan yang sama-sama kita sayangi ini. Besarlah harapan kami, daripada saf kepimpinan PERTIS, pada masa-masa yang akan datang, lebih ramai lagi ahli bersekutu (mereka yang berpenglihatan) akan menyertai program yang kami anjurkan.

No comments:

Post a Comment